Piotr Barłóg: Nieodłącznym elementem każdej podróży jest poznawanie przez rejestrowanie. Można powiedzieć: ile narzędzi rejestracji, tyle podróży. A te podróże, to nie tylko poznawanie przestrzeni, ale – nierzadko – i siebie.

Rzym jako cel takich podróży popularny jest od XVII wieku, kiedy w ramach tzw. Grand Tour, podczas romantycznych wypraw, poznawano też zabytki świata klasycznego. Dzisiejsza podróż do Rzymu oznacza jednak coś zupełnie innego - nie tylko z powodu masowej turystyki i innych niż dawniej możliwości obserwacji, ale także (a może przede wszystkim) z powodu zmiany znaczenia Rzymu jako takiego. To, co przetrwało - zarówno w sferze materialnej, jak i mentalnej – szczęśliwie dla nas wciąż inspiruje twórczo.

Obserwacje poczynione przez Piotra Barłoga podczas dwóch wypraw badawczych w 2014 i 2016 roku znalazły swój ślad w rejestracjach graficznych, rysunkowych, fotograficznych i filmowych; są to notatki ukazujące przestrzeń jako jej panoramiczny widok, detal architektury czy rzeźby, zapisują ich indywidualny charakter, rejestrują upływ czasu. Nadrzędną wartością pozostaje obserwacja z natury, w miejscu, „in situ”. Próba obiektywnego spojrzenia koresponduje z subiektywizacją wynikającą z emocji, wzruszenia, czy po prostu zmęczenia pracą w upale.

Wystawa w Mosinie jest pierwszą z cyklu rzymskich prezentacji autora, poświęconą rozmaitym formom rejestracji miejsca.
Prezentowane panoramy wchodzą w cykl stu widoków publikowanych w książce „Peregrynacje kapitolińskie”, natomiast rysunki stanowiące dla nich rodzaj dopełnienia, pokazywane są po raz pierwszy.

Ekspozycja przyjęła formę osiową, gdzie obydwie strony stanowiące wielkoformatowe widoki Forum Romanum tworzą po środku wnętrza coś w rodzaju jego graficznego odpowiednika. Jest ono też ukrytym pytaniem o współczesne przestrzenie dialogu, nadchodzącą tożsamość sztuki, architektury — metodologie i motywacje dla ich powstawania.

Łamana przestrzeń uchylanych brytów grafiki, tworzy lokalne kulisy. Nawiązując do charakteryzujących Rzym sprzeczności, przydających urbanistyce i architekturze równoczesnego monumentalizmu i kameralności, wprowadzają w rysunek — odchodzącą do lamusa podstawową formę ekspresji. Jego młodszą odsłoną są animacje, wnoszące do ekspozycji zmianę skali, znaczenia i wyrazu.

Całość stanowi zatem próbę dialogu między rysunkiem, grafiką i animacją — trzema przenikającymi się tu dyscyplinami, których mieszanina łączy dawne z obecnym.

***
Piotr Barłóg
Ur. w 1983r. w Poznaniu, architekt wnętrz. Studiował na poznańskiej ASP w latach 2002-2007.
Projektuje wnętrza i wystawy.
Na Wydziale Architektury Wnętrz i Scenografii UAP prowadzi II Pracownię Projektowania Wystaw.
W swoich działaniach podejmuje wątki łączności między dawną a współczesną tkanką plastyczną, szuka relacji kontekstów i znaczeń. Interesuje się grafiką w architekturze i architekturą w grafice.

106305578_3053955898051611_1913041741474655709_o.jpg 106457850_3057810350999499_3667283670730594772_o.jpg IMG_0467.jpg

IMG_0474.jpg IMG_0480.jpg IMG_0484.jpg

IMG_0485.jpg IMG_0497.jpg IMG_0502.jpg

IMG_0504.jpg IMG_0507.jpg IMG_0518.jpg

IMG_0520.jpg IMG_0522.jpg IMG_0523.jpg

IMG_0524.jpg dsc_0009_dxo_HDR.jpg dsc_0019_dxo_HDR.jpg

dsc_0038_dxo_HDR.jpg dsc_0042_dxo_HDR.jpg