Do 13 kwietnia w Galerii Sztuki w Mosinie będą prezentowane prace powstałe w ciągu ostatnich dwóch lat. Wystawa ta ma, w założeniu autora, tworzyć cykl z poprzednią – UTRATĄ.

Tym razem Pawła Napierałę interesuje pamięć zbiorowa. Artysta prowokuje widza, wymusza na nim określony sposób uczestnictwa, odczytanie swojego malarstwa. W prezentowanych pracach nawiązuje do tych wzorów obecnych w kulturze, które mają moc społecznego oddziaływania, często traktowane są jako coś obiektywnego, podobnie jak indywidualne wspomnienia. Na odczytanie prac Napierały wpływają jednak nie tylko intelektualne i kulturowe ramy, ale także pamięć, którą wykorzystuje jako element przeszłości, a przy okazji manipuluje  – nią oraz odbiorcami, bowiem i oni używają zarówno przekazów, jak i tekstów biorąc pod uwagę swoje potrzeby i rozumieją je na własny sposób, niejednokrotnie przekształcając, czy wręcz wypaczając, pierwotny sens.

Prezentowany zbiór to więc nie tyle zapis wspomnień czy wydarzeń, ile efekt komunikacji. Artystę interesuje proces ujawniania i ustanawiania tak rozumianej pamięci. Powstający nowy kanon funkcjonuje w sposób zbliżony do mitu, przez co staje się nie tyle opowieścią o faktach, co o istocie wspólnoty.

*

PAWEŁ NAPIERAŁA 

urodził się w 1983 roku w Opalenicy.

W 2019 roku obronił rozprawę doktorską na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (promotor – prof. Dominik Lejman). Ukończył historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz kurs konserwatorski na Akademii Sztuk Wizualnych w Poznaniu.

Zawodowo związany z Pracownią Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej Muzeum Narodowego w Poznaniu.

Członek Związku Polskich Artystów Plastyków i International Association of Art IAA/AIAP – UNESCO.

Finalista Konkursu o Nagrodę Eibischa. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.