Do 13 kwietnia w Galerii Sztuki w Mosinie będą prezentowane prace powstałe w ciągu ostatnich dwóch lat. Wystawa ta ma, w założeniu autora, tworzyć cykl z poprzednią – UTRATĄ.
Tym razem Pawła Napierałę interesuje pamięć zbiorowa. Artysta prowokuje widza, wymusza na nim określony sposób uczestnictwa, odczytanie swojego malarstwa. W prezentowanych pracach nawiązuje do tych wzorów obecnych w kulturze, które mają moc społecznego oddziaływania, często traktowane są jako coś obiektywnego, podobnie jak indywidualne wspomnienia. Na odczytanie prac Napierały wpływają jednak nie tylko intelektualne i kulturowe ramy, ale także pamięć, którą wykorzystuje jako element przeszłości, a przy okazji manipuluje – nią oraz odbiorcami, bowiem i oni używają zarówno przekazów, jak i tekstów biorąc pod uwagę swoje potrzeby i rozumieją je na własny sposób, niejednokrotnie przekształcając, czy wręcz wypaczając, pierwotny sens.
Prezentowany zbiór to więc nie tyle zapis wspomnień czy wydarzeń, ile efekt komunikacji. Artystę interesuje proces ujawniania i ustanawiania tak rozumianej pamięci. Powstający nowy kanon funkcjonuje w sposób zbliżony do mitu, przez co staje się nie tyle opowieścią o faktach, co o istocie wspólnoty.
*
PAWEŁ NAPIERAŁA
urodził się w 1983 roku w Opalenicy.
W 2019 roku obronił rozprawę doktorską na Wydziale Malarstwa i Rysunku Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu (promotor – prof. Dominik Lejman). Ukończył historię sztuki na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz kurs konserwatorski na Akademii Sztuk Wizualnych w Poznaniu.
Zawodowo związany z Pracownią Konserwacji Malarstwa i Rzeźby Drewnianej Polichromowanej Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Członek Związku Polskich Artystów Plastyków i International Association of Art IAA/AIAP – UNESCO.
Finalista Konkursu o Nagrodę Eibischa. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.