Galeria Sztuki w Mosinie zaprasza na otwarcie wystawy rzeźby:

RAFAŁ KOTWIS / Kuszenie ZBrush’a III

Wernisaż 10 lutego, godz. 17:30
Wystawa czynna do 5 marca 2024

KUSZENIE ZBRUSHA to cykle prac, które powstawały i powstają w ramach możliwości technicznych grafiki i druku 3D. Tytuł – jak pisze Rafał Boettner-Łubowski – „pozwala artyście aluzyjnie zwracać naszą uwagę na swego rodzaju, skłaniającą nas do refleksji, quasi-prowokację. Jak wiemy, grafika 3D daje dziś ogromne możliwości, kusi współczesnych twórców swoim potencjałem, ale również może uwodzić powabem, dającej się za jej pomocą generować wizualności kiczu i przerysowania. Pozwala również cieszyć się dziecięcą wręcz swobodą i fantazją. Okazuje się jednak, że wszystko to, wbrew rozmaitym artystyczno-kulturowym stereotypom, nie musi degradować wartości nowo powstającego współczesnego wizualnego artefaktu, ale może stać się jego swoistym, ważnym atutem. Wydaje się, że to właśnie na tej płaszczyźnie Rafał Kotwis pragnie podejmować interesujące wyzwania wynikające, jak mniemam, z jego wewnętrznej potrzeby sprzeciwu wobec sztywnych zasad tworzenia <dobrej współczesnej sztuki>. Artysta zdaje się aluzyjnie zadawać nam pytania o to, <dlaczego tak boimy się sztuki z pogranicza science fiction i fantastyki, dlaczego wolimy konstruowaćhermetyczne instalacje, chowając się za zasłoną intelektu i uświęconych wzorców radykalnej, wysokiej sztuki XX wieku?>. Zapewne nieco na przekór wybranym tradycjom macierzystej uczelni oraz otrzymanemu w niej wykształceniu, poznański rzeźbiarz rozpoczął swą przygodę z grafiką i drukiem 3D…

Jak sam twierdzi: <Serię KZ000/00 traktuje bardzo osobiście jako wewnętrzną próbę przełamania stereotypów oraz manifestowania odwagi BYCIA SOBĄ. Jednocześnie zdaje sobie sprawę, że dała ona podwaliny pod jego nowe projekty>. Projekty te są atrakcyjne wizualnie i ewidentnie zaskakujące, a <kampowa odważna wizualność> nadaje im <kulturowej świeżości> i potencjału, które mogą być bliskie odbiorcom i odbiorczyniom najnowszej sztuki.

Myślę, że dla Rafała Kotwisa procesy związane z tworzeniem prac edytowanych w ramach grafiki i druku 3d są bardzo ważnymi doświadczeniami w jego ostatnich poszukiwaniach twórczych, a zarazem dobitnie wskazują, jak wiele znaczy dystans wobec zastanych stereotypów artystyczno-kulturowych oraz jak istotna staje się dziś otwartość i gotowość na podejmowanie nietypowych inwencji eksperymentowania”.


*

                                                                                                  
RAFAŁ KOTWIS

Urodził się w 1978 roku w Złotowie. Od 2000 do 2005 roku studiował na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu na Wydziale Malarstwa, Grafiki i Rzeźby. W latach 2002–2005 studiował na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza na wydziale Nauk Społecznych, kierunek Filozofia. W 2005 roku obronił dyplom z wyróżnieniem. W 2012 roku obronił stopień naukowy doktora sztuk plastycznych. W 2020 uzyskał stopień doktora habilitowanego w dziedzinie sztuki.

Obecnie pracuje na stanowisku profesora uczelni; jest kierownikiem I Pracowni Rzeźby i Otoczenia – Studyjnej oraz wykładowcą przedmiotu „Techniki komputerowe w rzeźbie”. W latach 2016–2020 pełnił funkcję prodziekana, a w latach 2020–2023 dziekana Wydziału Rzeźby Uniwersytetu Artystycznego im. Magdaleny Abakanowicz w Poznaniu. Zajmuje się szeroko rozumianą rzeźbą.

Brał udział w wystawach indywidualnych oraz zbiorowych w kraju i zagranicą (Niemcy, Belgia, Słowacja, Czechy, Ukraina, Litwa, Tajlandia).
Bliższe jest mu stanowisko producenta niż artysty.

We wczesnych pracach podejmował problemy estetyzacji codzienności i wyrosłego na jej gruncie mechanizmu anestetyki jako swoistej dysfunkcji kulturowej obecnych czasów. Dziś koncentruje się na problemie immersji sztuki. Inspiruje go wszechobecna dehumanizacja wynikająca ze zawłaszczania świata przez elektronikę, która zastępuje nam świat codzienny bądź staje się filtrem, przez który go doświadczamy. Dużą uwagę poświęca nowym technologiom związanych z grafiką i drukiem 3D. Bada nowe medium, testując możliwości jakie daje współczesnemu rzeźbiarzowi.